Witamina słońca

Piękne słońce, witające nas za oknem, zapowiadało z początkiem ubiegłego tygodnia przyjście wiosny. Natomiast koniec tygodnia dał nam jednak do zrozumienia, że zima jeszcze tak szybko nie odejdzie! Niektórzy skorzystali z tej pięknej pogody i zajadali się darmową witaminą słońca! Dla tych co nie wiedzą czym jest witamina słońca, jest nią witamina D.

Nie jestem lekarzem, dietetykiem, psychologiem, trenerem, jestem po prostu zwykłym człowiekiem, ale z tego co się orientuję witamina ta jest naturalnie produkowana przez nasz organizm, w komórkach skóry, właśnie wtedy, gdy nasz organizm jest wystawiany na słońce. Poza tym prawdopodobnie jest wytwarzana z cholesterolu, który gromadzi się pod skórą.

 

witamina słońca - witamina D - nasza droga do
 

 

Przykładowo dzisiaj jest brzydki dzień, ponuro za oknem, ciśnienie bodajże za niskie i to sprawia, że wielu ludzi czuje się w tym czasie bardzo źle. Takie dni osłabiają człowieka i nie ma on chęci wyjść na zewnątrz.. Niestety nasz klimat ogranicza dostęp do korzystania ze słońca. Brak chęci, ogólny spadek nastroju sprawia, że sięgamy po pocieszycieli jakimi są np. słodycze. One sprawią, że poczujemy się choć na chwilę szczęśliwsi. Takie oszukiwanie samego siebie, czyli swojego mózgu, sprawia właśnie, że zwiększa się produkcja serotoniny (hormonu szczęścia). Aby ją wytworzyć organizm potrzebuje aminokwasu tryptofanu, który jest ponoć lepiej przyswajalny, gdy  mamy wyższy poziom cukru we krwi. A my się nagle budzimy, że kilogramów mamy za dużo!

Słońce jest ponoć również lekarstwem na bezsenność. Energia jaką nam daje odpowiednia ilość słońca w ciągu dnia sprawia, że jesteśmy bardziej pobudzeni i wówczas blokowany jest prawdopodobnie hormon snu, który sprawia, że nie chce nam się spać w ciągu dnia i właśnie chce nam się więcej działać. Hormon ten, czyli melatonina, uwalnia się dopiero o zmroku. I tu znów możemy się odnieść do zimowych dni, gdzie dni są krótkie, a noce są zbyt długie. Noc szybciej przychodzi i idziemy szybciej spać, choć wiadomo, że buszują wtedy tylko “nocne Marki”.

Jak widać promienie słoneczne są nam do życia bardzo potrzebne!

Pamiętajmy jednak, że słońce jest dobre w odpowiednich dawkach! Nadmiar też może nam zaszkodzić, zobacz na skutki np. smażenia się godzinami na plażach, czy częstego korzystania ze sztucznego słońca, jakie nam daje solarium.

Pisałam to ja, Ancia

Witaminę D  znajdziesz w m.in. tłustych rybach takich jak np. makreli, łososiu, szprotkach, sardynkach, śledziu, żółtku jaja, serze żółtym, mleku, w niektórych płatkach owsianych…

Aminokwas tryptofan znajdziesz np. w pestkach dyni, ziarnie sezamu, słoneczniku, łososiu, jajkach, płatkach owsianych, ziemniakach, bananach, mleku, w mięsie drobiowym, wieprzowinie, wołowinie, baraninie…

ZROBISZ NAM WIELKĄ PRZYJEMNOŚĆ UDOSTĘPNIAJĄC TEN TEKST DALEJ

 

Print Friendly, PDF & Email