To jak z tą wodą, ile w końcu jej pić

Wszyscy mówią pij wodę, ale nie mówią ile jej pić. To jak z tą wodą, ile w końcu jej pić?

Czy uwierzycie mi jak powiem Wam, że jestem ‘niepijkiem’?  Mam z tym naprawdę kłopot i muszę sobie robić ‘wyzwania’, by wypijać odpowiednią ilość wody. Ostatnio testuję sobie sama dla siebie różne aplikacje dotyczące przypominania picia wody i muszę przyznać, że prawie każda pokazuje inny litraż jaki powinniśmy wypijać.

to jak z tą wodą, ile w końcu jej pić

To, że woda każdemu jest do życia potrzebna to to już na pewno wiecie!? Bez wody ‘uschniemy’! Może nie dosłownie tak jak kwiaty, ale pewne procesy w naszym organizmie zostaną zaburzone, nastąpi odwodnienie organizmu, które jest zagrożeniem dla życia!  Tutaj odsyłam Was do bardzo ciekawych informacji dotyczących tego ‘co się dzieje, gdy nie pijesz wody?’ – klik. Dlatego starajmy się w miarę często nawadniać nasz organizm poprzez picie płynów.

 Ile powinniśmy pić wody?

Nie zdziwi chyba Was, jak zacznę zdanie od ‘zależy’.

Niektóre źródła donoszą, że kobieta powinna spożywać 2700 ml na dobę, a mężczyzna 3700 ml, natomiast wczytując się w normy żywieniowe okazuje się, że kobiety w wieku od 19 lat wzwyż  powinny spożywać 2000 ml wody, natomiast mężczyźni w tym samym wieku powinni spożywać jej o 500 ml więcej. Okazuje się jednak, że ilość ta to suma wszystkich płynów jakie dostarczamy organizmowi, w tym również doliczona jest woda pochodząca z produktów spożywczych. Zobaczcie sami i przeanalizujcie sobie tabelę dotyczącą norm spożywania wody (strona 151) – klik. Jednak to nie wszystko, ilość wody jaka jest nam potrzebna, jest zależna od wielu czynników, są nimi m.in. wiek, masa ciała, poziom aktywności fizycznej, ‘klimat’, stan zdrowia, ilość spożywanego pożywienia.

Ogólnie przyjmuje się, że dorosły człowiek potrzebuje około 1 ml wody na każdą spożytą kalorię lub około 30 ml na każdy kilogram masy ciała (na dobę), jednak nie mniej niż 1500 ml na dzień.

Inaczej będzie dla dorosłego człowieka o średnim poziomie aktywności fizycznej: przy wysiłku takim jak np. bieganie, fitness czy szybki chód, które trwają do godziny czasu, należy zwiększyć spożywanie płynów o 400-600 ml w ciągu dnia.

Inaczej będzie dla dorosłego człowieka o zwiększonej aktywności fizycznej: przy intensywnym wysiłku, trwającym więcej niż 1 godzinę należy zwiększyć spożywanie płynów o 1,2 litry.

Inaczej będzie dla kobiet w ciąży: 2300 ml

Inaczej będzie dla kobiet karmiących: 2700 ml

Inaczej będzie dla osób starszych, niezdolnych do samodzielnego funkcjonowania: 100 ml/kg na pierwsze 10 kg masy ciała, 50 ml/kg na kolejne 10 kg i 15 ml/kg na pozostałe kilogramy (na dobę).

Jak widać zapotrzebowanie na wodę jest zmienne!

Niedobór jak i nadmiar wody jest szkodliwy, więc najlepiej znaleźć ‘złoty środek’, a ilość jaką spożywacie możecie sobie monitorować w tabelce, którą ostatnio dodałam – klik.

 

  • Ja też często gęsto zapominam o piciu… Zdarzały się dni kiedy wypijałam jej tylko szklankę, bo byłam zbyt zabiegana… Ostatnio staram się to trochę unormować i pije szklankę pół Godziny przed posiłkiem i pół po, i po skorzystaniu z toalety :) zawsze to jakiś wyznacznik :)

    Miło Będzie spotkać się w Oświęcimiu :)

    • Dobry masz pomysł! Miło mi Cię poznać :)

  • Ja od zawsze miałam problem z piciem zbyt małej ilości płynów. Ostatnio mam po domu porozstawiane małe butelki i właściwie gdzie nie stanę, gdzie nie przysiądę – tam woda. Trochę pomaga ;)

    • No i dobrze robisz! :)

  • Anonimowy

    Świetny temacik! Ciekawy i przydatny :) Tylko dziękować !

    • Cieszę się bardzo :)

  • Anonimowy

    Miałam spore problemy z piciem odpowiedniej ilości wody. Przeszłam kilka aplikacji które przypominają o niej, ale teraz mam jedną której się trzymam. Otóż w aplikacji hoduje się kwiatuszka i jeśli napiję się np 300 ml wody to taką samą ilością go podlewam :) Dzięki temu kwiatuszek rośnie. Czasem jak w ciągu dnia piłam mniej wody to stopniowo usychał, a kilka razy nawet go zabiłam pijąc znacznie mniej niż zakładał dzienny plan :P Aplikacja nazywa się Plant Nanny, polecam :)

    • Ciekawy pomysł z tymi kwiatuszkami, ale można się pomylić z jakąś grą i oszukiwać ;)

  • Uwielbiam wodę! Codziennie nalewam 1,5 wrzątku do żaroodpornego dzbanka i to sobie piję przez cały dzień plus kilka herbat zielonych/ziołowych/owocowych. Kawy, napojów gazowanych, słodzonych soków itp. nie pijam wcale i dobrze mi z tym :)

    • Super! Tak trzymaj! :)

  • Anonimowy

    Witam, chciałem rozwiać mit, który słyszałem niejednokrotnie a mianowicie: czy zbyt duże ilości spożywanej wody w ciągu dnia mogą zwiększyć ciśnienie tętnicze? Podobno osoby cierpiące na choroby związane z ciśnieniem nie powinny pić aż tak dużo wody w ciągu dnia.
    Pozdrawiam
    M