Relacje dziecko-pies. Jak sprawić by dziecko przestało bać się psów po pogryzieniu? Specjalista radzi!

Relacje dziecko-pies. Jak sprawić by dziecko przestało bać się psów po pogryzieniu? Specjalista radzi!

4 listopada 2016 8 przez Nasza droga do

Dziś poruszamy bardzo ważny temat, temat stresu dziecka.  Bożena Bartoszek, Dogoterapeuta, podpowie nam jak w ogóle psy mogą pomóc dziecku i jak sprawić by dziecko przestało bać się psów, po pogryzieniu.

pytania-do-dogoterapeuty-bozena-bartoszek

Jak w ogóle psy mogą pomóc dziecku?

Jeśli chodzi o to w jako sposób psy mogą pomóc dziecku w trakcie zajęć i po co w ogóle nam pies na zajęciach edukacyjnych czy terapeutycznych, to sama obecność psa wprowadza nam pewną atmosferę radości, zadowolenia, zmniejsza dystans między terapeutą/nauczycielem a dzieckiem. Przełamuje „pierwsze lody”, zmniejsza stres, który bardzo często towarzyszy dziecku na zajęciach. Nauczyciel/terapeuta „manipulując” poleceniami w stosunku do dziecka i komendami wydawanymi psu, może prowokować dziecko do aktywności, która wcześniej sprawiała mu trudność. Na zajęciach pies powinien spełniać rolę motywującą dziecko do działania na polu, które obierzemy sobie za cel. Poza tym, pies nie ocenia, akceptuje dziecko z wszystkimi jego wadami i zaletami. Natomiast jeśli chodzi o psa w naszym codziennym życiu, to bardzo często jest on towarzyszem dziecka, powiernikiem, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa, uczy dziecko odpowiedzialności, empatii, delikatności w obcowaniu ze zwierzętami i reagowania na potrzeby zwierząt. Nie do przecenienia jest również zwykły kontakt fizyczny. Oczywiście, żeby tak bezproblemowo przebiegały kontakty dziecka z psem potrzebni są do tego rodzice/opiekunowie dziecka, którzy nauczą je szeroko pojętych zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzęciem.

Jak poprawić relacje dziecko-pies, gdy dziecko zostało wcześniej przez psa pogryzione i od tamtej pory dziecko boi się kontaktów ze zwierzakami?

Przede wszystkim nie można dziecka w żaden sposób fizycznie zmuszać do kontaktu z psem. Często w swojej pracy w takich przypadkach zaczynam od czytania dziecku opowiadań o zwierzętach, mówię też jak zwierzęta pomagają ludziom. Następnie dziecko z bezpiecznej odległości w towarzystwie osoby, którą zna (np. rodzica) obserwuje bawiącego się psa. Dobrym pomysłem są również wspólne spacery dziecka z opiekunem oraz przewodnika z psem (pies koniecznie na smyczy). Ważne jest aby pies wybrany do pracy z dzieckiem był spokojny, zrównoważony i dobrze wyszkolony (tzn. aby przewodnik miał nad nim pełną kontrolę). Można również wspomóc się innym dzieckiem, które będzie przykładem, że kontakt z psem może być przyjemny i bezpieczny. W skrajnie trudnych przypadkach konieczna jest również praca z psychologiem. Idealnie jednak byłoby aby dziecko potrafiło uniknąć sytuacji, w której może zostać zaatakowane przez psa. Badania przeprowadzone w Ameryce wskazują, że ponad 75% przypadków pogryzień dzieci, to pogryzienia przez psy znane dzieciom. Myślę, że w naszych realiach statystyki są podobne. Sytuacja mogłaby ulec znacznej poprawie gdyby w polskich szkołach bardziej powszechnie funkcjonowały programy poruszające tematykę antypogryzieniową.

Jeśli podczas czytania wypowiedzi Bożeny nasunęły Wam się jakieś pytania, to zachęcamy do pozostawienia ich w komentarzach.

Zapraszamy Was jeszcze do obejrzenia ciekawego filmu:

Print Friendly, PDF & Email