Jakie urządzenia musi obsługiwać pracownik biurowy?
12 listopada 2015Dziś wpis nietypowy, bo o pracy. Jestem aktualnie na urlopie rodzicielskim, ale już niedługo czeka mnie właśnie powrót do pracy. Jestem od prawie 9 lat pracownikiem biurowym i przez ten okres miałam styczność z wieloma urządzeniami biurowymi. Myśl o powrocie do pracy nakłoniła mnie do wykonania wpisu na temat: jakie urządzenia musi obsługiwać pracownik biurowy? Wpis ten może być pomocny osobom, które szukają nowej pracy, a nie mieli jeszcze bezpośredniego kontaktu z tym rodzajem pracy.
Większość ludzi przy zmianie pracy zazwyczaj się stresuje, a każda nowa praca wiąże się z poznawaniem nowego sprzętu pomocnego na danym stanowisku pracy. Ja każdego sprzętu uczyłam się już na konkretnym stanowisku podczas wykonywania właśnie swojej pracy. Pamiętam jeszcze jak w szkole średniej uczyłam się pisać na maszynie do pisania. Wtedy myślałam, że jest to świetna sprawa, ale niestety nigdzie mi się to nie przydało, bo szkoła nie nadążyła za postępem technologicznym, a pisanie na maszynie ćwiczyłam sobie później w domu, tylko dla własnej frajdy. Jednak sam motyw szybkiego pisania na maszynie bez podglądania na nią utkwił mi w pamięci. Muszę przyznać, że na klawiaturze piszę bardzo szybko, niemniej jednak czasem zaglądam na nią, zwłaszcza wtedy, gdy ktoś mi patrzy na ręce, bo wtedy się pewnie stresuję. Klawiatura na maszynie do pisania a klawiatura na laptopie czy na komputerze trochę się od siebie różnią, i pewnie i przez to nie umiem opanować pisanie na klawiaturze bez podglądania. A więc (niby się nie zaczyna zdania od 'a więc’, ale jakoś mi tak wyszło) pierwszym z urządzeń biurowych jakie będziemy obsługiwać podczas pracy biurowej to komputer albo laptop, albo i to i to. Obsługa komputera stacjonarnego i laptopa różnią się od siebie, zwłaszcza motywem uruchamiania go, wyłączania i obsługi myszki. Do laptopa możemy podłączyć muszkę lub obsługiwać ją bez niej, wbudowanym w klawiaturę TouchPad’em. Ja podczas pracy pracowałam tylko na komputerze stacjonarnym, z czasem w warunkach domowych nauczyłam się obsługi laptopa (jest to bardzo proste, o ile mamy możliwość na czym poćwiczyć). Oprócz komputera w pracy biurowej pewnie spotkamy się z koniecznością obsługi:
- telefonu – w pracy biurowej to nieuniknione,
- drukarki zwykłej lub/i wielkoformatowej,
- skanera,
- niszczarki,
- urządzeń wielofunkcyjnych, zazwyczaj jest to drukarko kopiarko skaner (http://www.wroclawksero.pl/),
- gilotyny,
- bindownicy,
- laminarki,
- projektora,
- tablicy multimedialnej,
- drabinki,
- faksu.
Oczywiście nie każdy podany wyżej sprzęt występuje w każdym biurze. Muszę przyznać, że jednak każde z tych urządzeń są mega pomocne na co dzień przy pracy, no oprócz projektora i tablicy, bo te są wykorzystywane zazwyczaj podczas prezentacji i są umieszczone głównie w salkach konferencyjnych. Jeśli chodzi natomiast o faks, to również nie każdy pracownik biurowy go musi obsługiwać. W większej firmie zazwyczaj jest on umieszczony w sekretariacie.
Pewnie Was zdziwiła 'drabinka’ na liście urządzeń. Otóż 'drabinka’ lub podeścik jest zazwyczaj tam, gdzie jest wyższe składowanie dokumentacji, znaczy się gdy szafy biurowe są wysokie, a my musimy sięgnąć po nią wyżej niż sięgają nasze ręce.
Do listy tej można by było jeszcze dorzucić słuchawki i mikrofon, jeśli jest to praca, w której potrzebujemy z jednej strony ciszy i skupienie się na rozmowie z klientem. Jednak nie w każdej pracy jest to przydatne.
Jak jesteśmy już tak daleko, to ostatnimi czasy często przydają się pracownikom biurowym prawo jazdy kat. B, czyli umiejętność jeżdżenia samochodem, zwłaszcza wtedy, gdy trzeba pojechać np. na spotkanie biznesowe. Jest to nie wymagane, ale mile widziane. Oczywiście jest to również zależne jakie obowiązki mamy na swoim stanowisku pracy. Nie każdy pracownik biurowy będzie potrzebował się przemieszczać w ramach pracy samochodem.
Mam nadzieję, że przyda się kiedykolwiek komuś ten wpis. Niby takie banalne, ale jak człowiek np. pracuje za kasą, to nie wie co go może czekać np. za biurkiem.
Ancia