Identyfikacja wizualna firmy. Logo, wizytówki, coś jeszcze? Specjalista radzi!
21 października 2016Wiemy, że wiele osób przy otwieraniu własnego biznesu zastanawia się nad identyfikacją wizualną swojej firmy, dlatego też poprosiłam Izabelę Wyrodek, Projektanta graficznego, o kilka słów w tej kwestii.
Identyfikacja wizualna firmy. Przy tworzeniu firmy jakie warto stworzyć grafiki: logo, wizytówki, … , coś jeszcze?
Chcę być profesjonalny, potrzebuje więc wszystkiego
Gdy zakładamy firmę, często wydaje się nam, że potrzebujemy WSZYSTKO. Logo, stronę internetową, ulotki, broszury, teczki i ozdobne długopisy z wygrawerowanym logo firmy…
To WSZYSTKO w każdej branży znaczy zupełnie co innego.
Często zdarza się tak, że podczas pierwszego roku działalności określa się nam oferta oraz wizja tego na co jest popyt i definicja naszego idealnego klienta. Zawężają się usługi lub jedne usługi zostają pominięte na rzecz innych, o których nie mieliśmy pojęcia, w czasie gdy zakładaliśmy firmę.
Zarówno w procesach marketingowych jak i reklamowych, ważne jest aby zawęzić grupę odbiorców. Nie projektujemy działań marketingowych, ani reklamowych dla wszystkich.
Wartościowanie
Polecam, aby w pierwszych miesiącach ograniczyć ilość materiałów reklamowych do minimum.
Każdemu przyda się wizytówka oraz ślad w świecie internetowym, który przynajmniej poinformuje o podstawowych informacjach – gdzie firma się znajduje, godziny otwarcia i ogólny zakres usług/produktów oraz kto prowadzi działalność. Może to być zarówno prosta strona internetowa, aktywnie prowadzony fanpage, czy ogłoszenie w bazie firm.
Warto stawiać na jakość materiałów – lepiej mieć dobrze zaprojektowaną, dobrze wydrukowaną na solidnym papierze wizytówkę niż najtańszą możliwą opcję na rynku. To samo tyczy się stron czy fanpage’y – w przypadku strony warto przeinwestować od razu w profesjonalne rozwiązania, zamiast po roku martwić się, że tymczasowe rozwiązanie nie można rozbudować. W przypadku fanpage’y warto od razu prowadzić go aktywnie, z dobra zawartością tekstową oraz graficzną oraz wprowadzić.
Że ile to logo?
Często namawiam moich klientów do wstrzymania się z projektem logo i identyfikacji firmy. Są to dwa elementy, które są bardzo kosztowne i moim zdaniem nie warto wprowadzać ich na początku, ponieważ rzadko, którą firmę na starcie stać na aktualizację brandingu po roku, a często po takim czasie mamy dopiero świadomość z kim chcemy pracować i co chcemy robić.
Na początku ważny jest jasny, profesjonalnie podany przekaz informacji i oferty. Dopiero w momencie zebrania informacji i doświadczeń przyinwestować w pełne rozwiązanie brandingowe – gdy mamy pewność, że nasza firma nie zakończy działalności po kilku miesiącach.
Odradzam nieprofesjonalnego projektowania elementów identyfikacji w myśl „sam zrobię logo potem je zmienię”, czy projekty logo za 50-300 zł, ponieważ istnieje zagrożenie, że zamiast neutralnego wydźwięku podamy na tacy klientowi wrażenie taniej i nieprofesjonalnej firmy.
W sytuacji gdy tniemy koszty, po prostu złóżmy nazwę dobrym krojem pisma i wierzcie mi będzie wyglądać to na pewno profesjonalnie. Neutralnie i profesjonalnie.
Case study
Prześledźmy dwa przypadki którym pomagałam dla zobrazowania sytuacji:
Firma A – sklep internetowy ze sprzedażą mebli
Firma A posiada kontakty z firmami stacjonarnymi, które sprzedają różnorakie meble. Jeden z założycieli pracuje w branży meblarskiej 10 lat, przez co ma ważne informacje biznesowe: zna producentów mebli, wie skąd pozyskać obicia i tapicerki, mniej więcej wie jak rozkłada się koszt po stronie firmy i jaka cenę docelową. Wie też, z kim współpracować z branży.
Firma A nie ma pojęcia do kogo chcą kierować ofertę. Chcą próbnie pokazać każdy sektor mebli do wnętrz od najtańszych po ekskluzywne oprócz mebli dziecięcych i na podstawie zapytań i sprzedaży dopiero wyklarować swoją ofertę.
W danej sytuacji zaproponowałam:
– zaprojektowanie wizytówek – które będą przedstawiać persony dwóch wspólników wraz z informacją, że są właścicielami Firmy A – opieramy się na reklamowaniu marki osobistej dwóch osób zamiast na propagowaniu firmy. Zaprojektowane wizytówki mają profesjonalny, aczkolwiek uniwersalny projekt. To co zostaje w pamięci po otrzymaniu wizytówki to sama struktura papieru oraz grubość – postawiliśmy na grube wizytówki, w orientacji pionowej z muślinowym wykończeniem.
Osoba która otrzymuje wizytówkę – zapamiętuje przede wszystkim dane rozmówcy oraz charakterystyczne wrażenia dotykowe – że to była gruba i miła w dotyku, zupełnie inna niż wszystkie wizytówki. Ze względu na to że projekt jest uniwersalny ale też dobrze wykonany pozostaje bez wrażeń dla odbiorcy.
– sklep internetowy – najważniejszym celem sklepu było stworzenie takiej witryny, która będzie intuicyjna w obsłudze dla klienta. Projekt graficzny był drugorzędnym celem – postawiliśmy na wyróżnienie się kolorem spośród innych sklepów internetowych oraz projekt w stylu flat design zgodny z przyjętymi trendami projektowymi. Całość została postawiona na wykupionym serwerze z własną domeną oraz systemem edycji treści tak aby klient mógł non stop aktualizować produkty i ceny w sklepie.
– szablon allegro – dla klienta był to najważniejszy element marketingowo-reklamowy, ponieważ z własnego doświadczenia oraz innych z osób z branży na serwisie Allegro była największa sprzedaż. Zaprojektowałam spójny layout do szaty graficznej sklepu. Wprowadziliśmy też różnego rodzaje pluginy takie jak: podgląd aktualnych komentarzy, galerię miniatur pozostałych produktów które mogą zainteresować potencjalnego klienta. Znów postawiliśmy na jak najwygodniejszą obsługę klienta oraz uniwersalny design oraz wyróżnik spośród innych firm czyli kolor.
Klient wrócił do mnie po 1,5 roku z większym budżetem i większym doświadczeniem. Firma zrezygnowała z najtańszych mebli oraz mebli łazienkowych. Wyspecjalizowała się w meblach skórzanych, sofach oraz łóżkach dla konkretnej grupy docelowej. Stworzyliśmy logo wraz z księgą znaku oraz dodatkowe materiały identyfikacji wizualnej – folie oraz taśmy klejące z logo dla produktów, ulotki, właściwe wizytówki, roll upy oraz przeprojektowaliśmy strukturalnie sklep i wprowadziliśmy nową szatę graficzną. To co pozostawiliśmy w projekcie graficznym to wyróżniający się i już zapamiętany przez klientów kolor.
Firma B- lokalny sklep mięsny
Firma B to firma jednoosobowa. Klientka od kliku miesięcy ma sklep mięsny i napisała do mnie z prośbą o zaprojektowanie logo, strony internetowej i grafik na Facebook.
Zaproponowałam inną strategię. Ze względu na to, że firma B działała lokalnie, nie widziałam dużej potrzeby reklamowania się działalności w internecie. Dowiedziałam się, że często klienci chwalą, że właścicielka sklepu doradza im kupno konkretnego mięsa i podaje przykłady co można z niego zrobić.
Głównym celem tej firmy był wzrost sprzedaży, ale właścicielce nie zależy na rozroście firmy – jeden punkt sprzedaży w tej chwili w zupełności jej wystarczy.
Skupiliśmy się na reklamie lokalnej.
Klientka zrezygnowała z projektu logotypu, ponieważ zabrałby on dużą część budżetu jaki chciała przeznaczyć. Skupiliśmy się na reklamie witrynowej, gdzie podaliśmy wyróżniki sklepu – dostawa baraniny, królików oraz dziczyzny w konkretne dni. Dodatkowo zaprojektowaliśmy ulotki które miały dwojaką funkcję – z jednej strony były reklamą sklepu, z drugiej strony był konkretny przepis na konkretny typ mięsa: wołowinę, wieprzowinę, królika, dziczyznę etc. Poleciłam zatrudnienie copywritera do wymyślenia fajnej formy przepisów, dodatkowo poradziłam by właścicielka sklepu zapisywała danie dnia wraz z przepisem na potykaczu przy wejściu do sklepu w dniu gdy przychodzą mniej dostępne mięsa.
A co z reklamą w internecie?
Jako reklamę w internecie zaproponowałam oznaczenie firmy na mapach google oraz zumi. Drugim krokiem było dopisanie firmy do banków firm. To gwarantowało klientom, że dostaną podstawową informację odnośnie firmy: czy firma jest w dogodnym położeniu dla klienta, kiedy jest czynna oraz co można tam dostać wraz z numerem telefonu, jeśli klient potrzebował by dodatkowych danych. Oczywiście można było by zrobić stronę wizytówkową, lecz budżet był mocno ograniczony. Facebook w tej sytuacji nie sprawdziłby się, ponieważ najczęściej przeglądanymi informacjami na tym portalu to rozrywka, artykuły dla dzieci, biżuteria, wystrój wnętrz, moda. Trzeba zdawać sobie sprawę, że użytkownik Facebooka wchodzi tam nie po konkretne informacje, a po to by się zrelaksować, dlatego przegląda miłe rzeczy, ogląda rzeczy które chciałby mieć albo dotyczą samego stylu życia.
Firma B po pól roku od zmian miała większą sprzedaż. Kobiety, które najczęściej robiły zakupy w sklepie, podkreślały że fajnym rozwiązaniem są przepisy – kupują tylko mięso i nie muszą już myśleć co na obiad. Reklama na witrynie też przyniosła skutek- właścicielka sklepu dostawała informacje, że dużo klientów nie wiedziało o tym, że taki typ mięsa można tutaj dostać. To oraz przepisy stały się wyróżnikiem tego miejsca.
W następnym etapie przeprojektowaliśmy logo, zmieniliśmy witrynę sklepową oraz w odniesieniu do sygnetu logo zaprojektowaliśmy papier pakowy oraz papierowe torby wraz z logo firmy.
Podsumowanie
– warto na początku kształtowania się firmy ograniczyć się do kilku materiałów reklamowych które są w stanie dać nam korzyści marketingowo – sprzedażowe,
– to co Ci jest potrzebne, zależne jest od tego co proponujesz i komu proponujesz,
– warto określić strategie marketingową i reklamową oraz ustalić co po kolei będzie wdrażane, nawet jeśli to drobne rzeczy.
***
Izabela Wyrodek myślę, że wyczerpująco przedstawiła ten temat.
Jeśli podczas czytania słów Izy nasunęły Wam się jakieś pytania to zachęcamy zadawać je w komentarzach.