Jak poradzić sobie z oporem przed zmianami w firmie u współpracowników? Specjalista radzi!

Ostatnio u nas piątki należą do specjalistów i tak jak w zeszły był omawiany temat o identyfikacji wizualnej firmy, tak teraz Ewa Tomczak, Animator zmian, wypowiada się na temat metodyki wprowadzania zmian w istniejącej już na rynku firmie, m.in. o tym jak poradzić sobie z oporem przed zmianami w firmie u współpracowników?

ewa-tomczak

W czym może pomóc małej firmie animator zmian?

Małe firmy podczas rozwoju napotykają na drodze duże wyzwania. Coś, co powstało na początku z marzeń i pragnień właściciela, wzrasta i obejmuje stopniowo coraz więcej wymiarów. Przyłączają się nowi współpracownicy, pojawiają się nowi klienci i produkty, a na rynek wchodzą nowi konkurenci. Animator zmian może zapewnić wsparcie dla właścicieli, którzy chcą mieć wpływ na to, jak firma przechodzi przez takie zmiany.

Pierwszym obszarem jest marketing strategiczny. Począwszy od pomocy w określeniu założeń i celów, przez szukanie autentycznych wyróżników i sposobów by pokazać wyjątkowy charakter firmy na tle rynku do zaplanowania działań marketingowych.

Druga płaszczyzna to zarządzanie zmianą. Z tej perspektywy pracujemy nad zminimalizowaniem oporu przed nowym, opracowanie spójnej wizji zmian i włączeniem pracowników w aktywne uczestnictwo w procesie.

Trzeci obszar do design thinking, czyli myślenie projektowe. Wykorzystując tę metodę, szukamy nowych pomysłów na produkty czy usprawnienia. “Skutkiem ubocznym” jest poprawa współpracy zespołowej, większa kreatywność i rozwój nastawienia na szukanie rozwiązań, a nie tylko problemów.

Małe firmy najczęściej wybierają konsutlacje i aktywne warsztaty zespołowe, na których wypracowujemy dopasowane do ich potrzeb rozwiązania. Każda z firm jest inna, ale spojrzenie z zewnątrz i analiza z różnych perspektyw może dużo zmienić w każdym biznesie.

Jak poradzić sobie ze oporem przed zmianami w firmie u współpracowników?

Opór przed zmianą to naturalna reakcja. Coś trzeba poznawać od początku i czegoś nowego się uczyć. Poczucie bezpieczeństwa gdzieś znika i nastają rządy niepewności. Żeby ułatwiać pracownikom komfortowe wejście w zmianę, warto zadbać o trzy obszary:

Spójny wzór

Jeśli chcesz wprowadzać zmianę w swojej firmie, ważne jest jednomyślne poparcie właścicieli czy zarządu komunikowane nie tylko słownymi deklaracjami, ale i zachowaniem. To na działania patrzą pracownicy kiedy zastanawiają się, w którą stronę rzeczywiście zmierzać będzie firma i czy zmiany faktycznie się wydarzą. Jeśli czyny przeczą słowom, te drugie nie mają szans.

Dwustronna komunikacja

Oprócz tego, że przekazywane współpracownikom informacje powinny być szczere, jasne i podawane z wyprzedzeniem, warto dać jak najwięcej możliwości zadawania pytań, zgłaszania uwag. Uważne słuchanie, otwarty dialog i uwzględnianie sugestii stawia nas na pozycji partnerów, zamiast wrogów.

Zaangażowanie współpracowników

Wdrażając zmiany warto korzystać z kreatywności i zaangażowania wszystkich pracowników. Dzięki temu planując i wdrażając działania uwzględniamy różne perspektywy, a pracownicy czują się bardziej zmotywowani. Mają możliwość wpływu na to co i jak się dzieje.

Warto pamiętać, że próba zwalczenia oporu siłą wywołuje agresję i wzmacnia niechęć do zmian. Dobrym wyjściem nie jest również ignorowanie. To, że nie mówimy o problemach, nie sprawia, że one znikają.

Więcej przeczytasz tutaj >> https://animatorzmian.pl/jak-ugryzc-opor/

Jeśli podczas czytania wypowiedzi Ewy nasunęły Wam się jakieś pytania, to zachęcamy do pozostawienia ich w komentarzach.
Print Friendly, PDF & Email