Torfowisko pod Zieleńcem. Dolnośląskie podróże

23 maja 2021 0 przez Nasza droga do

Torfowisko pod Zieleńcem. Pora nadrobić zaległości z materiałami, które nam się uzbierały, a których jeszcze nie opublikowaliśmy. Duszniki Zdrój, to było nasze letnie miejsce wypadowe, z którego robiliśmy sobie kilkugodzinne codzienne wycieczki. Krótszą i dosyć przyjemną wycieczką była nasza wędrówka po rezerwacie przyrody „Torfowisko pod Zieleńcem”.

Torfowisko pod Zieleńcem

sudety z dziećmi

Chodź jesteśmy z województwa śląskiego, to bardzo często odwiedzamy Dolny Śląsk. Jako mała dziewczynka często jeździłam w tą część Polski, do rodziny, stąd moje zamiłowania do tych rejonów.

Rezerwat przyrody Torfowisko poz Zieleńcem był częścią naszej wyprawy urlopowej z dziećmi. Z Duszników Zdrój, gdzie mieliśmy nocleg, zajęła nam ok. 12 minut podróż samochodem do niewielkiego parkingu, skąd wyruszyliśmy zielonym szlakiem na tereny torfowiska. Torfowisko położone jest w Górach Bystrzyckich, dlatego podróż można zaliczyć do tych z widokami na mega zielone tereny.

torfowisko pod zieleńcem duszniki zdrój

Z parkingu można dojść na kilka sposobów, my wybraliśmy szybszą bo pod górkę i trochę stromą z korzeniami, ale też wybrać drogę trochę dłuższą, okrężną, ale za to z możliwością podjechania tam wózkiem. Stroma droga, tak jak pisałam nie jest za długa, potem spotyka się z tą drugą dosyć płaską drogą, która to już prowadzi nas dalej. Po drodze spotkaliśmy wiatę z miejscem na ognisko, gdzie zrobiliśmy sobie krótką przerwę. Później doszliśmy do drewnianej drogi po lewej, na wieżę.

Powyższa mapa nie uwzględnia wejść na wieżę i po pomoście.

Dla uszanowania terenów oraz dla Waszego bezpieczeństwa nie polecam schodzić z tras. Torfowisko, które nazwaliśmy bagnem, ma w najgłębszym miejscu 8,5 metra.

rezerwat przyrody dolny śląsk

torfowisko pod zieleńcem dolny śląsk

torfowisko pod zieleńcem zieleniec

Idąc główną drogą warto rozglądać się. Nie przegapcie drewnianych pomostów po prawej idąc od parkingu. Oprócz drewnianych pomostów znajdziecie ścieżkę dydaktyczną.

torfowisko zieleniec

Idąc torfowiskiem wzdłuż głównej drogi znajdziecie po lewej stronie strumyk, z wieloma odnóżami, z niesamowitą brunatną barwą. Barwę tę zawdzięcza kwasom humusowym. I z tego co pokazuje tablica dydaktyczna, woda ta nadaje się do spożycia. Brunatny kolor wody możecie zobaczyć np. w rzece Bystrzycy Dusznickiej, która przepływa między innymi przez Duszniki Zdrój. Z resztą rejony ziemi kłodzkiej, to tereny cieszące się sławą m.in. z pijalni wód mineralnych.

Słońce, które świeciło tego dnia, pięknie odbijało kolory tej wody. Kilka dni pod rząd padał deszcz, a słońce tego dnia uwidoczniło piękne widoki!